Меню сайту
Форма входу
Календар новин
«  Березень 2011  »
ПонВівтСерЧетП'ятнСубНед
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Пошук

AMADEUS International Piano Accompanists Competition Пон, 18.01.2021, 19:09
Вiтаємо Вас Гість | RSS
 
 
Гoлoвна » 2011 » Березень » 2 » VIVAT, П’ЯТИЙ „АМАДЕЙ”!
VIVAT, П’ЯТИЙ „АМАДЕЙ”!
00:27

VIVAT, ПЯТИЙ "АМАДЕЙ"!

(Свято, що стало традицією)

 

У Харкові завершено черговий V Відкритий конкурс юних концертмейстерів „Амадей”, який тривав з 4 по 8 лютого 2011 року. Конкурс вже став традиційним і достатньо авторитетним. Інтерес до нього не зникає, а кордони міст-учасниць  розширюються.

 Початок цьому конкурсу заклав лютий 2003 року; лютий 2005 – продовжив і зміцнив серйозність задуму; лютий 2008 – розширив кордони міст і країн-учасниць і поважного журі, цього ж року ініціатору конкурсу – музичній школі №15 м. Харкова було урочисто  надано ім’я великого Вольфганга Амадея Моцарта. Лютий 2011  -  поглибив і остаточно затвердив   конкурс як  важливу та престижну  імпрезу на здобуття почесного звання „кращий концертмейстер”,    довів, що конкурс має серйозний творчий потенціал, засвідчив  добрий виконавський рівень конкурсантів. Цьогоріч на „Амадей” приїхало 54 учасники з різних міст України та Росії, які виборювали званням лауреатів і дипломантів конкурсу. Журі складалося з поважних музикантів – відомих концертмейстерів, артистів камерного ансамблю, викладачів цього фаху.

 

         Свято традиційно відкривалося у великому залі Харківського університету мистецтв, який нещодавно отримав звання „національного”, жеребкуванням учасників,  урочистим зверненням організаторів і спонсорів конкурсу, і яскравим святковим  концертом з фейєрверком, в якому виконавцями були і  члени журі конкурсу, і найкращі музичні колективи дитячих музичних шкіл м. Харкова на чолі з великим дитячим хором музичної школи №15, які виконали попурі з творів В.А.Моцарта, і переможці попереднього IV Відкритого конкурсу юних концертмейстерів „Амадей”.   З цікавим і змістовним  концертом-лекцією виступив член журі, залужений артист Росії,  професор Московської державної консерваторії ім. П.Чайковського   Ігор Котляревський.  Блискучий піаніст, він геніально виконав Прелюдію Баха-Зілоті, кілька фортепіанних творів Р.Шумана і Ф.Шопена. У контексті цієї імпрези 6 лютого відбувся ще один концерт члена журі конкурсу „Амадей” – відомого німецького піаніста, лауреата міжнародних конкурсів Андрія Цигічка, який продемонстрував талант концертмейстера. Його солістом був німецький музикант російсько-африканського походження Медін Аденії Огунладе, котрий блискуче грав  на  ... балалайці.

5 лютого  розпочався перший день конкурсу. До програми конкурсу входило виконання двох різностильових і  різнохарактерних творів (твір старовинної музики до періоду віденського класицизму, твір композитора романтичного напряму або   твір сучасного композитора).

 Яскравою художньою подією цього дня став виступ киянки Валерії Філь з її органічним і глибоким сприйняттям поезії С.Єсеніна крізь призму музики В.Сільвестрова. Великий успіх випав  і на долю двох рівнічан – Дар’ї Савенко, яка вразила журі  та слухачів прекрасним динамічним балансом з солісткою, стилістично вивіреною інтерпретацією арії Евридики К.В.Глюка, мініатюри В.Кікти „Играй, Адель” і „Чорних троянд” Я.Сибеліуса,  а також Максима Сасько, який  переконливо втілив філософський твір  М.Метнера „Ноктюрн”.

Наступного дня емоції не вщухали – грала молодша група конкурсантів. Виступ кожного з них був настільки яскравим, що важко було визначитися з  лідерами. Та кульмінацією цього дня став виступ юного концертмейстера Олександра Жалія (ДМШ м.Полтави), який захопив всіх своєю по-дорослому усвідомленою  та ясравою інтерпретацією Тарантели А.Мерцакаппо і „Посвяти Астору П’яцоллі” В.Зубицького. По закінченні його виступу стало зрозуміло: це безперечний лідер конкурсу. Загалом, слід  зазначити, що конкурсанти молодшої групи  цього року  були найкращими, що, на жаль, не можна сказати  про конкурсантів середньої групи.

7 лютого  відбувся ІІ тур, в якому тривало прослуховування середньої та старшої групи конкурсантів і  визначалися лідери. Особливістю другого туру стало виконання (крім твору В.А.Моцарта) двох обов’язкових творів -  Вокалізу у формі хабанери М.Равеля і Романсу Ф.Пуленка, які найбільш яскраво втілилися в інтерпретації  рівнічанина М.Сасько.

Оскільки конкурс носить ім’я найбільш геніального композитора усіх  століть, великого Вольфганга Амадея Моцарта, обов’язковим твором для виконання традиційно є твір цього композитора. Конкурсанти намагалися представити найширшу  панораму композиторського доробку В.А.Моцарта: звучали арії Керубіно, Фігаро, Електри, його рідковиконувані пісні, ряд інструментальних мініатюр (рондо, менуети)  та багато інших.

 „Вічне сонячне світло у музиці! Ім’я тобі – Моцарт”, - писав А.Рубінштейн у своїй книзі „Музика та його представники” Саме світло музики В.А.Моцарта огортало всіх на цьому конкурсі. Панувала атмосфера великого музичного свята, яка надихала виконавців, породжувала їх піднесений настрій.

Конкурс юних концертмейстерів „Амадей” – це поки що єдиний на Україні конкурс юних представників цього фаху. Адже концертмейстерський клас,  як дисципліна,  є лише у музичних училищах і вищих навчальних закладах, а в дитячих музичних школах існує, здебільшого,  на ентузіазмі окремих викладачів – патріотів цього фаху, оскільки не входить до програм навчанням дітей. Не всі учні, які обрали своїм фахом музику, стануть солістами. А грамотний кваліфікований концертмейстер потрібен в театрі опери і балету, в оркестрових, вокальних,  диригентських класах музичних навчальних закладів, в філармоніях, на телебаченні та радіо. Отже роль цього предмету надзвичайно важлива від перших кроків виховання майбутнього піаніста. І саме триступенева система навчання:  дитяча музична школа - музичне училище – вищий навчальний заклад, кожному з яких  властиві перевірені практикою методи  набуття необхідних навиків, покликана  професійно підготувати піаніста до його майбутньої діяльності концертмейстера.  Та вагому роль у цьому процесі відіграє дитяча музична школа. Саме тут закладається фаховий фундамент майбутніх піаністів, накопичуються знання, уміння та навики для їх подальшої роботи.

По суті ідея конкурсу та її втілення  - плід  праці двох ентузіастів – директора ДМШ №15 Тетяни Введенської та викладача Дмитра Цигічка, їхньої енергії та серйозного ставлення до  фаху концертмейстера. Саме завдяки їх вірі в ідеї „Амадея”, їх  старанням  конкурс наповнений відчуттям необхідності оновлювати наше відношення до мистецтва піаніста-концертмейстера, яке і донині сприймається деякими музикантами-солістами як мистецтво другого ґатунку. І коли такі музиканти-ентузіасти, як Тетяна Введенська і Дмитро Цигічко прагнуть змінити ставлення до музиканта цієї професії, піднести його на вищий (цілком заслужений!) щабель – це свідчить про те, що вони щиро вболівають за цей фах, прагнуть реально привернути увагу до проблем концертмейстера,  надати цій професії статус важливої,  необхідної, незамінної  та якісної.

Отож, насамперед, слід відзначити бездоганну організацію та проведення самого конкурсу. Відомо, яке напружене нервове навантаження лягає у ці дні на плечі юних музикантів, їх викладачів та ілюстраторів. І  якими  важливими у такі моменти стають  турбота,  увага, доброзичливість організаторів. Я вже не говорю про атмосферу свята, з якою завжди пов’язаний цей конкурс, а також чіткою організацією щодо улаштування учасників, їхніх викладачів та ілюстраторів   для проживання, репетицій у великому залі та класах. До того ж  - і це, мабуть, найважливіше – зроблений і втілений цілим творчим колективом музичної школи №15. Адже щоразу цей дружній колектив під орудою його директора і натхненника конкурсу Тетяни Введенської забезпечує високий рівень організації цього мистецького свята.

Безумовно, не можна не відзначити  активну допомогу з боку керівництва Харківського державного університету мистецтв імені І.Котляревського та його ректора – талановитого  музиканта, народної артистки України, професора Тетяни Вєркіної, яка для проведення цього конкурсу завжди надає великий зал університету та класи для репетицій учасників.

Активно цей  конкурс підтримують Харківський міський голова п. Г.А.Кернес, Департамент культури Харківської міської ради на чолі з його директором п. С.І. Бабицькою, Адміністрація Московського району м. Харкова (голова відділу культури С.Дорошенко).  Щоразу  відгукуються для  допомоги й спонсори. Цього року ними були депутати Харківської міської ради: п. В.Чумаков, О.Товкун, Т.Чечетова-Тарашвілі, І.Телятников, К.Подгорний;   і вже традиційна АТЗТ "Харківська бісквітна фабрика” та ООО ПСК „Авега”.

Журі  V Відкритого конкурсу „Амадей” складали авторитетні музиканти: Ханс Мартін Шрайбер - проректор, професор Вищої школи Музики і Театру м. Ляйпціг (Німеччина), Ігор Котляревський – заслужений артист Росії,  професор  Московської державної консерваторії ім. П.Чайковського (Росія), Тетяна Молчанова - професор Львівської національної музичної академії ім. М.Лисенка,  кандидат мистецтвознавства (Україна), Андрій Цигічко – відомий піаніст, лауреат міжнародних конкурсів (Німеччина), Тетяна Грекул –  провідна артистка оркестру Національного театру опери та балету Молдови (Молдова).  Очолювала журі  незмінний його голова, заслужений діяч мистецтв України, професор, завідувачка кафедри концертмейстерства Харківського університету мистецтв ім. І.Котляревського, відомий концертмейстер Євгенія Никитська.

Завдання членів журі поважного конкурсу  юних концертмейстерів є набагато складнішим, аніж у їхніх колег на творчих змаганнях вокалістів чи інструменталістів. Адже на шкалі оцінювання тут стоїть не лише вміння заграти свою партію,  а й відчути партнера, піти за ним, а де необхідно – і повести за собою, виявити витримку та проявити волю, тобто нести відповідальність не лише за себе,  а й за соліста. І журі не може не враховувати цей дар.

Власне членів журі – відомих музикантів з різних країн можна „звинуватити” лише в одній пристрасті – до відкриття справжніх талантів. В імя цього саме і проводиться цей конкурс.

Рівень учасників V Відкритого конкурсу юних концертмейстерів, як і їх викладачів  (а я була членом журі і попередніх),  знову приємно вразив. І хоча нарада журі була довгою, всі одностайно вирішили: цьогоріч  визначився  претендент на Гран-прі. Ним став  Олександр Жалій, який  ще 5 лютого вразив не лише слухацьку аудиторію конкурсу, а й всіх членів журі. Першу премію  у молодшій групі отримали Денис Мордовенко (ДМШ №15 м.Харківа) і Віолета Перешивайлова (ДМШ м. Південного),   виконання яких вирізнялося глибоко продуманою концепцією, тонким нюансуванням, чітким усвідомленням жанрово-стильових особливостей виконуваних творів.

Талановитих дітей у молодшій групі було доволі багато. Отож 2 премію було надано Марку Марченко (ДМШ №2 м. Донецька) і Світлані Шелудяковій (ДМШ №9 м. Харкова). 3 премію отримали Ольга Любченко і Наталія Тареліна ( обидві з ДМШ №9 м. Харкова).

Оскільки на цьому конкурсі, на превеликий жаль, середня група конкурсантів  виявилася  найслабшою, журі відзначила дипломом лише одну учасницю –  ученицю ДМШ №1 м. Донецька Бродовую Анастасію. 

У старшій групі місця розподілилися таким чином: 1 премію отримала киянка Валерія Філь (Середня спеціалізована школа-інтернат ім. М.Лисенка), 2 премію – Дар’я Савенко (музичне училище м. Рівне), 3 премію – Родіон Ковинєв (музичне училище м. Харкова). Дипломами було відзначено Анну Ігоніну (Обласний коледж мистецтв, м.Саратов, Росія). А диплом за краще виконання обовязкового твору  дістався Максиму Сасько (музичне училище м. Рівне). 

Кожний з переможців, окрім грошових премій, призів і подарунків,  отримав і  медаль з портретом Вольфганга Амадея Моцарта, яка стала вже  своєрідним талісманом цього мистецького свята. Без сумніву успіху юних концертмейстерів сприяли  й їхні ілюстратори - співаки та інструменталісти, які щоразу демонстрували високий рівень виконання і вже традиційно нагороджувалися дипломами.  

Приємні враження залишило й урочисте закриття конкурсу з нагородами, пам’ятними фото та автографами членів журі юним лауреатам і дипломантам, великим гала-концертом переможців.

Безумовно, кожен конкурс є не лише засобом виявлення талановитих музикантів, а й школою майстерності. Стане чи ні юний концертмейстер лауреатом - його творче життя буде тривати далі. І на нього чекає подальше фахове зростання,  співпраця з різними солістами, концерти, зустрічі зі слухачами. Саме підготовка до конкурсу, робота над програмою, твори, що необхідно вивчити, подумати над їхньою інтерпретацією, а часом і просто відкрити наново – все це не лише підвищує професійну майстерність музиканта, а  розширює його світогляд. Адже творче збагачення  є і залишається однією з найважливіших  цілей та завдання будь-якого творчого змагання.

Юні піаністи-концертмейстери отримали на цьому конкурсі широку можливість показати свої здібності, познайомитися з творчістю своїх колег, поспілкуватися з ними. Немає сумніву, конкурс підвищить їх зацікавленість мистецтвом концертмейстера, примусить задуматися і у багато чому переглянути своє відношення до цього важливого, складного і водночас цікавого фаху.

Емоції ще не вщухли і я одразу звернулася не лише до своїх колег - членів журі, а й до учасників і викладачів  з проханням поділитися враженнями від конкурсу.

Голова журі,  заслужений діяч мистецтв України, професор, завідувачка кафедри концертмейстерства Харківського національного університету мистецтв ім. І.Котляревського Євгенія Никитська: „Я, насамперед, вдячна своїм колегам – членам журі, які є високопрофесійними  музикантами, викладачами цього фаху. Кожен з них бачив своїм головним завданням  - виявити  найталановитіших. І у цьому ми були одностайними”.

Проректор, професор Вищої школи Музики і Театру м. Ляйпціг (Німеччина) Ханс Мартін Шрайбер: „Ми прослухали понад 50 дітей-учасників, відзначили найбільш талановитих. На жаль, не всі стали лауреатами. Та поза тим аксіомою є наступне: справжніми музикантами стають  не ті, хто переміг, а ті,  хто зрозумів, що будь-яка перемога чи просто участь – це лише перший крок у складне та надзвичайно важливе мистецтво концертмейстера. А надалі – щоденне  самовдосконалення і праця, праця, праця”. Оскільки у Німеччині дуже добре розвинена друкарська справа, п. Шрайбер подарував  багатьом юним талантам нотні збірки сонат В.А.Моцарта, Л.Бетховена,  Й.С.Баха.

Заслужений артист Росії,  професор  Московської державної консерваторії ім. П.Чайковського Ігор Котляревський  (Росія): „Сутність, призначення та результат „Амадея” можна було б охарактеризувати кількома словами: творення атмосфери, того художнього стану дотику до прекрасного, поза яким мистецтво не здатне звернутися до самого серця слухача”.

Викладач Рівненського музичного училища А.В.Філяєва:

„Зі своїми учнями я вперше  беру участь у цьому конкурсі. І хочу, насамперед,  подякувати  за прекрасну організацію, за теплий прийом, за свято, в яке ми потрапили. Я вдячна всім викладачам і конкурсантам, оскільки багато чому ми  у вас навчилися, почули у вашому виконанні  оригінальні твори, які обовязково включимо і до своїх програм”.

Черговий конкурс „Амадей” завершено. Як завжди, він приніс радісні відкриття та певні (приємні!) несподіванки. Безперечно, цей конкурс багато чого дав юним музикантам: допоміг  розкрити обдарування кожного, вимагаючи справжньої професійної майстерності та одночасно збагативши духовний світ кожного конкурсанта, познайомив з новими людьми, вселив віру у свої сили тим, хто переміг,  та відкрив бажання прагнути до нових звершень  у тих, хто не потрапив до списку переможців.  

„„Амадей” завершився – хай живе „Амадей”!” -  скажемо,  перефразовуючи ритуальну фразу про французьких королів. Відтепер очікуватиме і мріятимемо про мистецьке свято „Амадей” 2013 року. Адже  конкурс зберігає та продовжує кращі традиції професіоналізму, просвітництва та  високої духовності.

                                                                Тетяна Молчанова

                                                                     (Харків-Львів)

 

Переглядів: 1121 | Добавив: DVTsygichko | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхiд ]
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
користувачів: 0
Copyright "АМАДЕЙ” © 2021
Безкоштовний хостинг uCoz